الثلاثاء، 9 يونيو 2009

ما هو تسوس الاسنان وكيفية الوقاية

تسوس الاسنان هوا مرض ليس لة سبب محدد او معين بعينة الي حد الان فيطلق علية احيانا سرطان الاسنان لانة غير معروف السبب الي حد الان لكن اثبتت الدراسات ان هناك اشياء تساعد علي حدوث تسوس الاسنان ومن ضمن هذة الاشياء:
1. اكل الكربوهيدرات بكثرة مثل المكرونات والارز وايضا السكريات .
2. العادات السيئة مثل الاكل والنوم وعدم غسيل الاسنان .
3. عدم الاهتمام بغسيل الاسنان بوجة عام .

كل هذة الاشياء قد تساعد علي حدوث التسوس

بعض الاشخاص من الطريف بيفتكر ان تسوس الاسنان دة عبارة عن سوسة بتاكل في السنة ههههههه

دة طبعا كلام خاطئ جدااا التسوس عبارة عن تاكل في طبقات الاسنان بسبب الحمض الذي ينتج من بكتريا التسوس والبكتريا دي بتنشط لما بيكون في الفم بقايا اكل وتنام من غير ما تغسل سنانك طبعا دة بيخلي البكتريا دي بتنشط وتفرز الحمض دة الذي يؤدي الي تاكل في طبقات الاسنان.

صور لتسوس الاسنان عشان الناس تعرف شكل التسوس واي حد ظهر عندو بدايات التسوس يجري علي الدكتور طبعا عشان يحشي السنة في بدايتو لانو لو اهمل التسوس دة بيزيد ويوصل لعصب السنة ووئتها يبئة يعيط بئة ويندم يوم لا ينفع الندم ....
يعني كل ما لحقت الموضوع في البداية كل ما كان افضل طبعااااااااا علي فكرة مش شرط تحس بالم عشان نئول انك عندك تسوس ممكن يكون مستوي الاحساس بلالم عندك عالي يعني ممكن يكون عندك تسوس ومش حاسس باي الم وتبتدي تحس بية لما يوصل للعصب ناس كتير كدا وفية ناس بتحس بلالم اول ما يحدث اي تسوس بسيط يعني الموضوع مختلف من شخص الي اخر.






ودية بئة لو طنشت وسبت التسوس يكبر ومرحتش للدكتور اول ما ظهر التسوس حيسوء الوضع طبعاا ويوصل للمرحلة دي




طب كدا احنا عرفنا يعني اية تسوس وشكلو اية واسبابو طب ازاي بئة نحمي نفسنا من هذا المرض اللعين لان الحماية من هذا المرض شئ مهم قبل ان يحدث وهناك دراسات عديدة ازاي نحمي نفسنا من تسوس الاسنان وتتمثل في اشياء عديدة منهاااا

1. طريقة الاكل نفسها لازم نغير من سلوك الاكل بتعناااا يعني متكولش كربوهيدرات كتير زي الارز والمكرونات ..... بعد ما تاكل اي سكريات او كربوهيدرات لازم تغسل سنانك ...... دائما لازم تختم الاكل بتاعك بجزرة او خيارة او خس او جرجير لان الحجات دي بتعمل غسيل طبيعي لبقايا الاكل يعني لازم تختم الاكل بتاعك بحاجة من الحجات دي حئولك علي حاجة حتستغرب زمان كانو بيكلو ديما جنب الاكل الفجل والخس والجرجير وكانو ميعرفوش يعني اية غسيل اسنان اصلا ومكنش بيجلهوم تسوس دة عشان طبيعة الاكل .....يبئة الدراسات الت انك لو ختمت الاكل بتاعك بجزرة او خيارة او خس او جرجير دة بيقلل من حدوث التسوس ودة موضوع مهم جدااا وقليل الي يعرفو.


2. تاني اهم شيء انك تخلي غسيل الاسنان دة عادة عندك زي غسيل الوجة اول ما تصحي من النوم حتئولي ازاي اغسل سناني حئولك ارجع لموضوع كيف تغسل اسنانك بلطريقة الصحيحة في المواضيع بتعتي .....طب اد امتي نغسل اسنانا اهم اهم اهم شيء ابل ما تنام وبعد الغداء يعني مرتين في اليوم بس مش طالب منك اكثر من هذا ؟



3. طبعا هناك اشياء ممكن تعملها للطفل الصغير اسمها fissure sealent دي عشان تحمي اسنان ابنك الصغير وهوة صغير ودي بتتعمل في العيادات ودي مادة بتتحط علي الاماكن الي بتحدث فيها التسوس علي الاسنان بتمنع حدوث التسوس او بمعني اصح بتقلل من حدوث التسوس عند طفلك الصغير

المادة الابيض الفاتح دي هية الي بتحمي من حدوث التسوس


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق